torsdag den 1. september 2011

Min top 5

Min top 5 er en ny ting jeg engang imellem vil komme ind på her på bloggen. I dette indlæg skal det handle om min yndeligs genre, gyserfilm.

Min Top 5: Skræk, Splatter, Gys og Gru.


1: El Orfanato, The Orphanage, eller Børnehjemmet. Kært barn har mange navn, men et har de til fælles. De er navnet på det fedste og til dato mest uhyggelig og foruroligende gyserfilm.
En helt igennem psykologisk gyser med chok scener, og et kæmpe twist som man aldrig i sin vildeste fantasi kunne udtænke selv. Bered dig på at få det fysisk dårligt, mens du lader dette Guillamo Del Toro mesterværk tage dig med på en farlig rejse med spøgelser og forundelige begivenheder.

Resumé: Laura tilbragte seks lykkelige år af sin barndom på et børnehjem ved Spaniens kyst. Som voksen flytter hun tilbage til hjemmet med sin mand, Carlos og deres søn, Simon. Mens Simon nysgerrigt undersøger det gamle, tomme hus, begynder hans fantasi at løbe af med ham. Han ser spøgelser og mareridtsagtige rester af uhyggelige ugerninger fra fortiden i husets kringlede korridorer og støvede rum.
Til sin skræk opdager Laura, at Simons oplevelser bringer minder om en forfærdelig hemmelighed fra hendes barndom på børnehjemmet frem, og da Simon pludselig forsvinder, må hun indse, at spøgelserne måske ikke blot eksisterer i drengens farverige fantasi.


2: Jeg er vildt betaget af alle Saw filmene. De er selvfølgelig ikke alle sammen lige gode, men det er mig en gåde hvordan et "normalt" menneske (her taler jeg om dem som sidder og fidler med manuskripterne) kan udtænke så grusomme og ulækre handlinger, fælder og tortur som man ser i alle 7 film.
Desuden er jeg ret betaget af hvordan de kan få historien til stadig at give mening, selv efter så lang tid, og hvordan de bliver ved med at forundre og overaske.
Saw har da også det vildeste og mest uhyggelige musik nogensinde!




Resmué af den første film: Dr. Lawrence Gordon vågner op, efter at være bedøvet og kidnappet, i et underjordisk møgbeskidt faldefærdigt toilet, han er lænket til et metalrør i væggen, i den modsatte ende er en anden mand også lænket til væggen, midt på gulvet imellem ligger der en mand, der ser ud til at have skudt sig i hovedet... 
Ved ligets ene hånd ligger en stor revolver, og ved den anden en lille diktafon. Det går hurtigt op for Lawrence at de er ofre for en serie-kidnapper, kaldet "Jigsaw", der altid efterlader sine ofre med et grusomt valg, hvis de vil overleve, og hidtil er der kun en overlevende fra hans kidnapninger. 

Samtidig med dette sker, er en meget beslutsom politimand på sporet af "Jigsaw", efter at denne har dræbt hans makker...


3: Der findes en del mennesker derude som ikke bryder sig særlig meget om Silent Hill filmen. Filmen er bygget over et spil, og er helt genial. Selv har jeg aldrig prøvet spillet, men derfor kan man jo godt elske filmen.
Utroligt lækkert skuespil (med blandt andet Sean Bean, som jeg forguder, i en af rollerne), og en vildt skræmmende, mærkelig og skummel historie. Hele følelsen og scene sættet i filmen er lavet så godt, og anderledes end noget andet jeg har set før.
Man skal dog lige være lidt vågen, for man får ikke så forfærdeligt meget at vide om hvad der egentligt foregår et langt stykke ind i filmen, og så lige pludselig tager det ellers fart.
Der kommer forresten snart en 2'er, yay!

Resumé: Silent Hill er en hjemsøgt og forladt by, plaget af mørke og grufulde hemmeligheder. En by man holder sig langt fra, men som en desperat mor er nødt til at opsøge med sin dødsmærkede datter. Datteren lider af en mystisk livstruede sygdom og da hun ofte omtaler byen i sine mareridt, håber moderen at finde en behandling eller et svar på dette gudsforladte sted. På vejen dertil tvinger en mystisk skikkelse dem ud i et biluheld og datteren forsvinder sporløst. 
I en desperat jagt i den mennesketomme by, stiger moderens frygt for at datteren deler skæbne med det rædselsvækkende ukendte, der hjemsøger byen... 

Hvis du har prøvet det populære spil Silent Hill, så er du ikke i tvivl om at der venter dig noget ekstraordinært i denne film, som er baseret på det nervepirrende spil. Hvis ikke du kender til Silent Hill konceptet, så er der ingen tvivl om at du må opleve dette visuelle, adrenalinpumpende gys!! 

Rammen for dette uhyggelige værk, er lagt af ingen ringere end producenten af Resident Evil filmene og manuskriptforfatteren bag bl.a. Pulp Fiction og True Romance, som har valgt en eminent liste af skuespillere som Radha Mitchell, Laurie Holden, Sean Bean og Deborah Kara Unger.


4: Mirrors var en film jeg i sin tid så fordi jeg ikke havde andet at give mig til. Mine forventninger til filmen var ikke høje, mest af alt fordi selve historien ikke lød særlig tiltalende, og fordi jeg næsten ikke kan udstå skuespillerne i den. Men jeg blev overrasket...
Mirrors er i DEN grad en uhyggelig, og vildt vildt vildt skræmmende film. Efter at have set den, skulle jeg alligevel tage mig lidt sammen før jeg kiggede mig selv i et spejl igen.

Resumé: Mellem sæsonerne af '24 Timer' har Kiefer Sutherland gerne kun tid til én enkelt film. Valget er faldet på 'Mirrors', en uhyggelig sag fra Alexandra Aja, manden bag 'The Hills Have Eyes' fra 2006.

En tidligere politibetjent arbejder nu som sikkerhedsvagt i et stormagasin, der længe har været lukket på grund af en brand. En dag opdager han at stormagasinets spejle skjuler en forfærdelig hemmelig, der truer både ham selv og hans familie.

'Mirrors' er et remake af den sydkoreanske gyserfilm 'Into the Mirror'


5: Sidst, men ikke mindst. Igen gyserfest uden zombier.
28 Days Later er den bedste af slagsen jeg har set, og formår det som mange zombie film normalt ikke gør, nemlig at være uhyggelig.
Jeg så den i biografen for meget lang tid siden, og kunne slet ikke forstå at jeg nærmest skulle slæbes med ind og se den af min veninde. Men afsted kom jeg, og hold da op...
Det er tit at Europæiske film er langt mere uhyggelige end Hollywood. 28 Days Later er Englands bud på en zombie epidemi.

Resumé: Da en gruppe dyreværnsaktivister befrier en flok chimpanser fra et britisk laboratorium, spredes samtidig et meget farligt virus. Alle mennesker og dyr der bliver smittet, kommer i en permanent blodrus. Da Jim 28 dage senere vågner op på et hospital, ligger London i ruiner. Sammen med en lille gruppe, der også har undgået viruset, forsøger han at nå i sikkerhed i en tidligere militærlejr, og det bliver alt andet end en fredelig tur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar